Why we fight?

Hemstudierna är snart klara. Allt jag behöver göra är att avsluta ett arbete som ska vara på 1-2 sidor och sen ska jag bara renskriva allt på datorn och skicka innan måndag. Det känns riktigt skönt men tanke på att jag lagom till detta fick en sjujäkla feber som jag seriöst trodde skulle bli min död.

Mitt arbete nu handlar om varför soldater slåss. Vad är det som får vanliga människor att döda andra människor samtidigt som dem själva har lika stor chans att själva bli skadade och dödade? Det är rätt tunga grejer jag vet, och en och annan tanke flyger över vad det är för bransch man tillhör egentligen. 
Det jag kommer fram till är väl att man på nått sätt skapar sig en distans från den klara råa bilden över detta yrke. Att vi "bekämpar" fienden, inte dödar. Att vi skyddar folket hemma genom säkerhet och skydd och skapar fred utomlands. Ja det gör vi väl.... Och detta tror jag är viktigt som soldat att tänka. Vi måste ha en positiv bild för det vi sysslar med. Att det vi alltid strävar efter är för det stora goda. För hur man än vrider på våra syner när det gäller olika saker så kan bilderna bli så totalt olika.
En advokat till exempel: Skyddar han vanliga människor under rättegången, eller ser han till att brottslingar slipper straff?
Även en polis kan såklart ses med väldigt många ögon. En del (som jag själv) ser polisen som en beskyddare i detta mörka samhälle som trots ständiga klagomål från folket gör sitt bästa för att hålla skurkarna borta. Andra ser dem som hemska människor som kidnappar familjefäder och håller dem inlåsta från sin familj för att han var alldeles för desperat efter pengar att han var tvungen att begå brott. Och precis som vi måste även polisen vara beredd att skjuta, att "bekämpa" då plikten tvingar till detta.

Både vi som poliser har riktigt stora ansvar. Vi har de tyngsta arbetsuppgifterna och bördorna, när det kommer till att tvingas ta liv. Och när det kommer till det beslutet, då ska det vara det enda rätta.
Det sista jag vill är att den uppgiften ska hamna hos mig, men vad händer om jag vägrar göra det? Kamraters liv kanske går förlorade? Oskyldiga skadas eller dödas? Jag.... kanske dödas? För det är nog bara så man måste tänka i detta yrke, att fördelarna i ett sådant läge står över nackdelarna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0